Faalangstgids.nl

Tips bij faalangst. Hoe verminder je faalangst?

De volgende tips helpen je bij het verminderen van angst. In vele gevallen gaat het niet om iets nieuws leren, maar juist afleren. We reageren vaak op een verkeerde manier op wat we denken en voelen, waardoor we de angst versterken en het zelfvertrouwen ondermijnen.

1. Word niet boos op jezelf als je faalangst voelt

Hoe minder jij jezelf accepteert, hoe sterker de angst wordt. Je zit dan in een negatieve spiraal en het is niet mogelijk om hieruit te komen door negatief te blijven reageren. De belangrijkste voorwaarde om van onzekerheid naar zelfvertrouwen te gaan is om te beginnen met jezelf te accepteren zoals je nu bent.

2. Stop met nadenken

Kracht van gedachten

Hoe meer jij je mentaal focust op de faalangst, hoe sterker de angst wordt. Dit heet de wet van de aantrekkingskracht (Law of attraction). Angst om te falen is een probleem dat je niet kunt oplossen door er een probleem in je hoofd van te maken.

3.'Stop' met jezelf te vergelijken

Jezelf vergelijken met anderen is aan een wedstrijd beginnen die je niet kan winnen. Realiseer je dat aan de buitenkant de meeste mensen zelfverzekerd overkomen, maar dat in werkelijkheid niet zijn. We hebben allemaal onzekerheden en zwakheden, maar proberen deze voor de buitenwereld te verbergen.

Eigenwaarde

4. Geef jezelf de vrijheid om mens te mogen zijn

Als mens maak je nu eenmaal fouten. Het maken van fouten hoort bij het leerproces. Vallen en dan weer opstaan. Grote persoonlijkheden geloven niet in falen en zien het maken van een fout als een leerervaring. Je leert als het ware een nieuwe manier hoe iets niet moet, waardoor je het de volgende keer anders kan doen.

5. Investeer in jezelf

Je bent niet de eerste die worstelt met onzekerheid of angst. Het is niet nodig om zelf het wiel uit te vinden. Er zijn genoeg mensen die hun angsten al overwonnen hebben door het volgen van een faalangsttraining of een coachingstraject. Een ervaringsdeskundige of expert op het gebied van faalangst kan je helpen om binnen relatief korte tijd mentale obstakels te overwinnen.

  6. Vermijd staren en neem zo snel mogelijk actie

Vermijd staren wanneer je angstig bent. Wanneer je staart dan zit je in je eigen denkwereld en ben je afgesloten van de wereld om je heen. Je versterkt de angst wanneer je gefocust bent op (negatieve) denkbeelden. Focus je zoveel mogelijk op de buitenwereld of de realiteit en onderneem zo snel als mogelijk actie als je iets wilt. Hoe langer je aarzelf of wacht, hoe meer kans dat je de situatie waar je bang voor bent gaat analyseren. En analyseren verhoogt de spanning met uit- of afstel als gevolg.

Lees verder over onzekerheid overwinnen.


Vragen

Het toepassen van bovenstaande tips kan uitdagend zijn. Soms roepen de antwoorden alleen maar meer vragen op. Download gratis het e-book Overwin Angst voor meer handvatten en tools.

Tips voor meer zelfvertrouwen

1. De invloed van lichaamstaal

Zen

Body

Geest en lichaam staan in verbinding met elkaar. Kijk maar eens als je onzeker bent dan ga je misschien tikken met een pen, roken, op je mobieltje kijken, wegkijken of je armen over elkaar heen slaan. Door te werken aan krachtige lichaamstaal verhoog je het zelfvertrouwen.

Krachtige lichaamstaal betekent dat je er durft te zijn met je stem en lichaam. Duidelijk articuleren en met genoeg volume spreken helpen om onzekerheid te bestrijden. Ook is het belangrijk dat je zoveel mogelijk je lichaam ontspant. Spanning en angst zijn namelijk synoniemen van elkaar. Je kunt niet bang en tegelijkertijd ontspannen zijn. Door je lichaam te ontspannen oefen je een gunstig effect uit op je onzekerheid of zenuwen.

2. Competentie of zelfbeeld?

Zelfvertrouwen bestaat grotendeels uit twee onderdelen, namelijk competentie en zelfbeeld. Als je ergens goed in bent dan heeft dit invloed op je zelfvertrouwen. Een dansleraar staat bijvoorbeeld zelfverzekerd op de dansvloer, terwijl iemand die voor het eerst een dansles volgt onzeker is.

Het is normaal als je een beetje onzeker bent als je aan een nieuwe uitdaging begint. Gezonde spanning voelen we allemaal. Naarmate je meer bedreven wordt in het uitvoeren van de handeling (zoals dansen, presenteren, openbaar spreken etc.) neemt je zelfvertrouwen toe. Zelfvertrouwen is soms niets anders dan een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens doen.
 

Overtuigingen


Ingewikkelder wordt het als je weinig vertrouwen in jezelf hebt door een laag zelfbeeld. Een laag zelfbeeld wil zeggen dat je negatief over jezelf denkt en weinig geloof hebt in eigen kunnen. Een laag zelfbeeld wordt veroorzaakt door negatieve innerlijke overtuigingen, zoals 'ik kan het niet' of 'ik ben waardeloos'

Helaas zijn negatieve overtuigingen vaak onbewust. En wat je niet weet kun je ook niet veranderen. De eerste stap naar verandering is daarom bewustzijn. Door je bewust te worden van negatieve overtuigingen kun je zien wat voor negatieve invloed de overtuiging op je leven heeft. De volgende stap is het aanpakken van de negatieve overtuiging.

3. Hulp inschakelen of zelf overwinnen?

Werken aan een laag zelfbeeld is een proces waar doorzettingsvermogen en lef voor nodig is. Ook als iets niet meteen lukt zul je moeten doorzetten. Berusten in een negatieve overtuiging zoals 'ik kan het niet' is soms de makkelijkste weg, maar op de lange termijn pijnlijk. Realiseer je dat je niet alleen hoeft te staan en hulp kan inschakelen van een expert of coach.

Het is niet altijd eenvoudig om hulp in te schakelen. Veel mensen vinden het moeilijk om zichzelf kwetsbaar op te stellen en willen het liefst zoveel mogelijk zelf doen. Ironisch genoeg is er moed voor nodig om jezelf kwetsbaar op te stellen.

Wanneer je wilt werken aan je persoonlijke ontwikkeling en méér uit het leven wilt halen dan zul je zelf over die eerste drempel heen moeten stappen. Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor je eigen leven en alleen jij kunt die eerste stap naar succes zetten.

'Your heart is free, have the courage to follow it'.


Privacybeleid | Disclaimer |Algemene voorwaarden |Sitemap